Czy hazard to grzech?
Słowo hazard pochodzi od francuskiego „hasard”, co oznacza przypadek, traf, ale również ryzyko. Słownik Języka Polskiego PWN definiuje hazard jako „gry lub zakłady, w których stawką są pieniądze”, ale również „ryzykowne przedsięwzięcie, którego wynik zależy od przypadku”. Aby móc zatem stwierdzić, jak Biblia zapatruje się na gry hazardowe, należy wziąć pod uwagę kwestię pieniędzy, ryzyka i przypadku, czyli szczęścia.
Pieniądze
Zacznijmy od pieniędzy. W Biblii można odnaleźć sporo ostrzeżeń przed „miłością do pieniędzy” i szukaniem szybkich sposobów na wzbogacenie się. W pierwszym liście św. Pawła do Tymoteusza 6:10 czytamy, że „…korzeniem wszelkiego zła jest chciwość pieniędzy. Za nimi to uganiając się, niektórzy zabłąkali się z dala od wiary i siebie samych przeszyli wielu boleściami”.
Biblia ostrzega również przed zazdrością, samolubstwem i bogaceniem się kosztem innych, które często są siłą napędową hazardu. Wszelkie wygrane przez nas środki, to pieniądze, które ktoś inny stracił. Nasza radość to łzy innych rodzin. „Strzeżcie się wszelkiej zachłanności” – pisze Łukasz (12:15), a pierwszy list do Koryntian (10:24) ostrzega „Niech każdy szuka korzyści nie swojej własnej, lecz drugiego”.
Decydując się na grę w kasynie, nie zawsze robimy to tylko dla chwilowej, niewinnej i kontrolowanej rozrywki. Hazard zbyt często postrzegany jest przez nas jako sposób na szybki zarobek, na poprawienie swojego statusu społecznego, na zakup czegoś, czego inni będą nam zazdrościć. A przecież Bóg wyraźnie uczy „nie pożądaj (…) żadnej rzeczy bliźniego swego”.
Ryzyko
Drugim ważnym aspektem hazardu jest ryzyko, nie tylko związane z potencjalną utratą pieniędzy, ale również z możliwością uzależnienia się. Biblia w jasny i kategoryczny sposób potępia nadmierne ryzyko i związaną z nim pokusę „Ci, którzy są zdecydowani być bogaci, wpadają w pokusę i sidło oraz wiele nierozumnych i szkodliwych pragnień, pogrążających ludzi w zagładę i ruinę” czytamy w pierwszym liście do Tymoteusza (6:9).
Ryzykując pieniądze w zakładach hazardowych, stawiamy w niebezpieczeństwie szeroko rozumianą stabilność swojej rodziny, wykształcenie własnych dzieci, nasze i ich zdrowie psychiczne. A przecież wszystko, co mamy jest darem od Boga, o który powinniśmy dbać.
Szczęście
Nieodłącznym elementem hazardu jest przekonanie, że dzisiaj na pewno „uśmiechnie się” do nas szczęście. A jeśli nie dzisiaj, to jutro. Albo pojutrze. Wpadamy w błędne koło nałogu, licząc na to, że przypadek może odmienić nasze życie.
Biblia jednak ostrzega przed wiarą w złudne „szczęście”, porównując je do bożka, któremu składamy hołd. Wystarczy znać 10 przykazań, aby wiedzieć, że Bóg chce, abyśmy „nie mieli cudzych bogów”. Kiedy w starożytności Izraelici zaczęli zastawiać stół bóstwu szczęścia, licząc na jego hojność, Bóg powiedział im „Uczyniliście to, co złe w moich oczach, i wybraliście to, w czym nie miałem upodobania” (Księga Izajasza 65:11, 12).
Hazard a odpoczynek
Z drugiej jednak strony, Biblia nie potępia, a wręcz zachęca do odpoczynku. „Aby odpoczywał służebnik i służebnica twoja, jako i ty” – czytamy w Księdze Mojżeszowej 5:14. Możemy z tego wnioskować, że Bóg zna i rozumie ludzką potrzebę wypoczynku po wysiłku zarówno fizycznym, jak i intelektualnym.
Jeśli więc traktujemy gry hazardowe (automaty slotowe, ruletkę, gry karciane itp.) jako formę rozrywki i „odstresowania się” po męczącym dniu, nie ma w tym nic, co mogłoby zostać zinterpretowane jako grzech. Niektórzy relaksują się, czytając książki, słuchając muzyki, spacerując, inni robią to w kasynie (internetowymi czy stacjonarnym).
Co więcej, wiele gier hazardowych dostępnych jest obecnie w darmowej wersji demo, która pozwala na stawianie zakładów wirtualnymi monetami. Taki system gry jest czystą rozrywką, eliminuje bowiem całkowicie ryzyko chciwości i uzależnienia, które Biblia potępia.
Hazard a cele charytatywne i społeczne
Jak interpretować hazard, którego celem jest pomoc potrzebującym? Rozmaite instytucje, w tym również Kościół katolicki, często organizują rozmaite loterie i gry bingo, zapraszając członków do wpłaty pieniędzy na cele charytatywne. Sam sposób zbierania funduszy jest niczym innym jak formą hazardu. Natomiast jego cel odbiega zdecydowanie od tego, co potępia Biblia.
Należy również zwrócić uwagę na pozytywne konsekwencje społeczne i gospodarcze legalnego hazardu w obecnej strukturze państwowej. Istniejące kasyna nie tylko dają źródło zatrudnienia wielu ludziom, ale również płacą podatki, które są przeznaczane na rozwój edukacji i gospodarki, oraz rozmaite programy społeczne.